Frisbeegolfia vai ei?

Yleistä friba-läppää.

Valvojat: Mini-Nieminen, Chukie, Hallitus

Ossipossu
Oikea nimi: Janne Hilden
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ossipossu »

Itse en muistannut vastata "asiakas-kyselyyn", joten tein sen täällä.

Kritiikkiä on hyvä antaa, kunhan se on rakentavaa. Ei parannuksia muuten koskaan tule. Itse en oo järkänny kuin yhdet ainokaiset talvisarjan kisat,
odotin hiukan enemmän kritiikkiä silloin, sitä ei tullut. Olikohan syynä se että, porukka oli tietoinen siitä että ekat kisat järkkään, eikä raaskinut kommenttia antaa, vai menikö järjestely oikeasti kohtalaisesti?!?
Järjestelyn taso / vaatimus ei tietenkään yltänyt SM-tasolle, melkeimpä turhaan sen tässä mainitsen.. :roll:
Joka tapauksessa suorat kommentit edistävät kehitystä (kunhan ne törkeydet unohdetaan ja annetaan selkeät perustelut omille kommenteille ja ehdotus paremmasta), kuin että esimerkiksi suitsutetaan puhtaasti kaiken erinomaisuudesta tai huonoudesta. Varmasti järkkääminen on vienyt "miestyövuosia" ja vaatinut hikeä ja ryöstänyt aikaa perheiltä jne..

Kiitos turnauksesta oli mielenkiintoinen kokemus :!:
Jonsu
Oikea nimi: Joonas Hynönen

juu

Viesti Kirjoittaja Jonsu »

No kyllä kisassa paljon hyvääkin oli järjestelyt toimi todella hyvin, siitä iso kiitos järjestelijöille. Kyllähän radalla oli pari hyvää reikää, mutta mielestäni frisbeegolfia ei pitäisi pelata metsässä. Se että aikataulussa pysyttiin oli todella hieno asia ja kun se usein on harvinaista.
Huonoja puolia oli rata, en ymmärrä miksi pakottamalla pitää tehdä noita saari väyliä jos niitä sattuu olemaan joillakin muilla radoilla ja sitten todella monella reiällä oli paikallissääntöjä ja nekin on usein aika turhia.
Ehkä älyttömin reikä oli #5, jos frisbee golf on sitä, että putataan 30 metriä eteenpäin niin olen väärässä, kun vielä 97% pelaajista seiftasi sen väylän niin tollanen hieno reikä menettää hyvän ideansa. Jos taas mietitään palkintoja niiden suuruuksia en kommentoi. Kyllä täytyy kuitenkin hattua nostaa järjestäjille siitä isosta duunista mitä he olivat tehneet.
Eikö juuri osallistumismaksujen alentaminen johtunut siitä, että ei tarvitse antaa pelaaja pakettia? Korjatkaa jos olen väärässä!
Anteeksi vaan jos kirjoitin liian rankasti :) :lol:
Ja anterolle vielä, että en mää rataa syytä oman pelini huonoudesta, kyllä mulla on syytä katsoa peiliin ja olla valittamatta radasta ja reenata lisää.
Ja vielä lopuksi onneksi kahen viikon päästä pääsee huippuluokan radalle pelaamaan. Talin radalla pelaaminen tuottaa ainakin minulle suurta mielihyvää :lol:
Nosturi
Oikea nimi: Timo Kuusela

Ekenäs

Viesti Kirjoittaja Nosturi »

Joopa joo!

Oon samaa mieltä jonsun kanssa--> ei hirveesti järkee.

Rata olisi ollut hyvä jos se olis ollu samantyyppinen kuin ennen. Monta hyvää mielenkiintoista väylää oli raiskattu tekemällä niistä ala-arvoisia.
Ratakartasta on vaikea päätellä väylien profiilia tai ainakin aika meedio saa olla. Olis tarvinnut käydä paikan päällä toteamassa että ei kannata vaivautua paikalle. Ratakarttakin muuttui vielä ennen kisaa. Teet oli ihan ok. Pikkasen leveempiä olis voinu olla. Kisasta jäi huono fiilis. Hyvän heiton lopputulos oli useasti huonompi kuin huonon heiton. Ei se niin voi olla. Erikois ob/mando säännöt oli ihan jees muilla paitsi 5 väylällä. Järkevää selitystä sen mando säännölle en kuullut. Kyseisen väylän erikoissääntö vain hidasti peliä!

Valitettavasti minua ei häiritse yhtään, jos joku pahoittaa mielensä sanomisistani tai olen jonkun mielestä lapsellinen..
Helmistöö
Anne
Suomenmestari 2005, 2006 ja 2007
Oikea nimi: Anne Matilainen

Viesti Kirjoittaja Anne »

Niin. Kiitos kaunis Tammisaaren ihmisille järjestelyistä! Ilma oli hyvä ja peliseura mitä mainiointa. Aikataulut pitivät, tosin ne olisivat saaneet olla pelaajapaketissa printattuina. Ja mainittakoon että olen ennen tykännyt Tammisaaren radasta eikä metsässä oleminen ole haitannut laisinkaan.. Mutta nyt.. Muutamat asiat, koskien rataa, ovat aiheuttaneet keskustelua ja haluaisin nyt osaltani purkaa sydäntäni ja ihmetellä muutamia ratkaisuja..

# 1 , emme nähneet juuri ollenkaan upeita draiveja, jotka kuitenkin ovat tämän lajin kohokohtia.. tylsää..
# 4 , ei selvää väylää korille tai ainakaan minä en sitä löytänyt..
# 5 , ei tarvinnu paljon heitellä, puttailuksi meni naisillakin..
# 8 , mikä ihmeen verkko?! eikö tulisi olla luonnollisiaesteitä ja mielestäni ko. paikassa oli oksia ihan riittävästi.. tai jos se aita on välttämätön olisi aidan voinut mielestäni tehdä havuista tms. luonnonmateriaalista, ei olisi ollut niin keinotekoisennäköinen
# 11 , heitä yksi lisä heitto ja pääset heittämään vanhalta tiiauspaikalta?!
# 14 , ei ollut todellakaan kiva katsella tiheässä metsässä heittelyä. Ja kun kerran naistenkin sarja on ilmoitettu olevan, niin pitäisi ottaa huomioon, että kaikki eivät pysty heittämään niin pitkälle ja reiän tulisi olla pelattavissa vaihtoehtoista reittiä!! Ja mitä tulee Janin mietteisiin siitä että naiset heittäisivät eri paikasta, niin henkilökohtaisesti en kannata sitä vaan tulisi olla mahdollisuus pelata toista kautta. Toisaalta sitten Vaasassa emme heittäneet lammen yli finaalissa niin kuin miehet mikä on ok, koska matka oli oikeasti tosi pitkä eivätkä kaikki miehetkään olisi siitä yli heittäneet.. Vai??
# 17 , miksi sitä oli tarvinnut pitentämällä pitentää.. Kori ehdottomasti kivassa paikassa!
# 18 tuurilla vai taidolla???

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa..
hlehto
Viestintävastaava
Oikea nimi: Henry Lehto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehto »

Yleisesti ottaen marmattaminen on aika turhaa, jos ei jaksa perustella kommenttejaan. Järjestäjiä ei yhtään auta, että joku toteaa radan olevan huono, korkeintaan vain turhauttaa, kun porukka kitisee. Kun kerran vapaaehtoisvoimin jotain järjestää, niin ei ole järin kannustavaa saada pelkkää kuraa niskaan.

Itse olin viimeisen kierrokseni jälkeen niin tyrmistynyt omaan suoritukseeni, etten hoksannut käydä tsekkailemassa palautelomakkeita. Avaudunpa siis tässä, kuitenkin positiivismerkkisesti.

Plussia

+ Iso osa tiialustoista oli erinomaisia, tykkäsin matskusta.
+ Järjestelyt pelittivät hyvin
+ Finaalin kuulutukseen panostettiin - helpotti varmasti lajiin vihkiytymättömän yleisön seuraamista
+ Media oli jälleen hoidettu paikalle ja laji sai näkyvyyttä
+ Monta hienoa väylää (esim. 2, 3, 10, 16)
+ Kilpailun järjestäjillä vaikutti olevan tekemisen meininki ja järjestämiseen oli silminnähden panostettu paljon
+ Näin edullisessa kilpailussa pelaajapaketissa oli kiekko ja energiajuomaa. Jos ovh-hintalappuja katsoo, aika ison osan kisamaksusta sai jo siinä takaisin. Olisin ollut tämän hintaisen skaban pelaajapakettiin tyytyväinen, vaikka se olisi ollut vain purkki energiajuomaa.

Kehitysehdotuksia turistiluokan heittäjän näkökulmasta

- Monessa väylässä onnen osuus oli kohtuuttoman suuri, kun varsinainen avoin väylä puuttui (esim. nelosen tai 13:n lopussa ei ollut kovin selkeää väylää). Tämä tuntui aika monta heittäjää kismittävän isosti.
- Riskinottoa ei tehty houkuttelevaksi edes huipputason heittäjille saati sitten pelaajien enemmistölle, esimerkiksi viitosen mandot + retee-sääntö tekivät väylästä pelkkää puttailua. (Pursiolla oli ilmeisesti finaalissa varaa riskinottoon, otti hienon kakkosen!)
- Monella väylällä keskellä fairwayta oli satunnaisesti korkeita puskia/puita/tms. tiheää, jolloin hyväkin heitto saattoi jäädä sellaiseen paikkaan, josta ei pysty kunnolla jatkamaan. (Esim. väylät 11, 13 ja 14) Tämä lisää satunnaisuutta ja itse koin erittäin turhauttavana etenkin viimeisellä kierroksella (vastapainoksi edeltävällä kierroksella kävi hyvä onni).
- 13:n laituritii oli erittäin liukas, muutamia lipsahduksia nähtiin
- Poikkeavat OB-säännöt väylillä 1 ja 18 tekivät näistä kahdesta väylästä painoarvoltaan hyvin suuria verrattuna koko muuhun rataan. Edes ykköspoolin porukka ei saanut järin isolla prosentilla 18:lla sisään heittojaan, jolloin kolmen heiton eroja kierrostuloksiin saattoi tulla samantasoisilla heittäjillä. Väylällä 1 hajonta oli vielä suurempaa. Itse en näihin väyliin sortunut kovin pahasti, onneksi.

Satunnaisuus ja kohtuuttoman isot rangaistukset yhden reiän epäonnistumisesta tuntuivat vetävän aika monen hermot hyvin kireälle (DNF:ejäkin nähtiin aika paljon) ja viikonloppuna kuulin yhtä jos sun toista painokelvotonta kommenttia, jonka olisi voinut pitää sisällään.

Jos jossain on jotain hieman vinksallaan, on kohtuutonta järjestäjiä kohtaan alkaa kovaan ääneen avautumaan, että ihan kaikki on ihan skeidaa. Se kertoo arvostelijasta enemmän kuin arvosteltavasta asiasta.

Toivottavasti tästä jää mieleen se, että vaikka moni marmatti radasta, kokonaispakettina järjestäjien panos oli erittäin komeasti plusmerkkinen. Kaikki kunnia järjestäjille.
Jonsu
Oikea nimi: Joonas Hynönen

!!

Viesti Kirjoittaja Jonsu »

Unohdin ton kuulutus jutun kyllä se ainakin häiritsi minun peliä. Ensin se on hiljaa ja sit kun just puttaa niin kaveri alkaa puhua niin se ei todellakaan oo kiva juttu.
Lilli
Vuoden frisbeeurheilija 2004
Oikea nimi: Markus Lindewald
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lilli »

Kisojen järjestäminen vie paljon aikaa. Dennis suunnitteli rataa jo viime syksynä. Sponsorirahojen ja -tavaroiden hankkiminen on monen työtunnin takana. Hyvä motivoitunut työryhmä on vaikein hankinta. Kisojen järjestämisestä ei saa rahaa! Se tehdään rakkaudesta lajiin.
Näin jälkikäteen kiitän kovasti Dennistä ja hänen ahkeria ystäviään (toivottavasti luette kaikki tämän).

Vielä radasta ja sen saamasta kritiikistä ja ihmisten rooleista yleensä mitä tulee tähän keskusteluun.

Näen asian näin: On olemassa kahdenlaisia frisbee golffin harrastajia. On ns. "tekijät", jotka järjestävät kisoja, toimivat seurojensa hallituksissa, kauppaavat fribakamaa väelle tai toimivat muulla tavalla enemmän tai vähemmän aktiivisesti lajin edistämiseksi. Toinen ryhmä ovat "käyttäjät". Käyttäjiin kuuluvat he jotka haluavat maksaa hyvästä kisasta ja fiilistellä omalla tavallaan. All right! Molempia tarvitaan tietysti mutta se mikä erottaa heitä toisistaan on vastuu. Tekijät kantavat vastuun. Kun palaute on negatiivinen epäonnistumisen tunne kasvaa. Ja nyt täytyy ymmärtää, että muodostunut tilanne on täysin luonnollinen. Siitä voi joko hyötyä tai ei. Odotankin mielenkiinnolla kuka tekee mitäkin seuraavaksi.
Rata oli taatusti mielenkiintoinen ja kokeellinen. Harvoin olen nähnyt noin paljon tunteita frisbeegolf kisassa Suomessa. Joka ikinen heittosuoritus vaati enemmän keskittymistä kuin millään muulla pelaamallani radalla. Ja vaikka reikä 18 oli epäreilu sen takia, että puolitoista metriä lyhyt lähes täydellinen heitto mitätöitiin, mä nautin tunteista joita se nostatti itsessäni ja kanssapelaajissa näin jälkikäteen muistellessani. .
hyzer
Oikea nimi: Jari Väyrynen

Viesti Kirjoittaja hyzer »

Nyt on alkanut tulla erittäin hyviä kommentteja kisasta ja radasta. Dennis ja kumppanit hyödyntävät varmasti asialliset kritiikit järjestelyistä sekä radasta.
Olen Lillin kanssa samaa mieltä 18;sta. Vaikka en onnistunut kertaakaan saamaan kiekkoa karsinaan, niin kallion päällä jännittäminen niin omien kuin kaverinkin heittojen puolesta korvasi epäonnistumisen tunteen.
Myös ykkös reiällä, varsinkin vallitsevissa tuuli olosuhteissa, oli ainakin mulla mukava kutina navan seuduilla kun yritti tähdätä heittoa porras portaalta kohti lopullista päämäärää.
Olen kyllä sitäkin mieltä, että 18 olisi ollut mukava ilman saarekettakin, mutta tälläkertaa pelattiin ja pelättiin näin.
Sen sijaan ykkös reikään tuli rutosti lisää ulottuvuuksia ob systeemillä. Alkuperäinen versiohan oli pelkkää pituusheittoa.
Näitä keinotekoisia ob hirviö väyliäkin tarvitaan, varsinkin jos joudutaan heittämään aukeilla puuttomilla alueilla. Esim. Epilän 16 ja 17 väylä Finnish Openissa ovat loistavia juuri ob alueidensa ansiosta. Saman kisan ykkönenhän oli ns. keinotekoinen saari väylä, loistava sellainen. Mutta siinä eivät kaikki pystyneet heittämään edes saarelle asti, eli heille hyvin turhauttava väylä.
Mun mielestä tällaisten ainoa huono puoli on siinä, että kierroksen aikana saattaa paljonkin olosuhteet muuttua, jolloin jotkut pelaajat saattavat hyötyä paremmasta säästä, ja se taas saattaa vaikuttaa hyvinkin paljon tuloksiin.

Toivottavasti Tammisaarelaiset eivät kauheasti lannistuneet armottomasta kritiikistä, vaan jaksavat edelleen jatkaa radan kehittämistä ja järjestää erinomaisia kisojaan.

Onnea ja tsemppiä tuleville kisajärjestäjille, ja pelaajille!!!!!

-väykkä-
Nosturi
Oikea nimi: Timo Kuusela

niin

Viesti Kirjoittaja Nosturi »

Hlehdolle,
Kyllä ainakin mun silmiin palstalla annettu kritiikki on perusteltu kirjoittajan toimesta.

muuten vaan lisää..
Ja minunkin kommentit koskevat rataa. Tosin SFL keskustelu foorumilla tuli v****unuksissaan kirjotettua tavallaan järjestelyistä. Pahoittelut.

ps.muuallakin tehdään vapaaehtoistyötä kuin talissa ja tammisaaressa.
Helmistöö
hlehto
Viestintävastaava
Oikea nimi: Henry Lehto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehto »

hyzer kirjoitti:Nyt on alkanut tulla erittäin hyviä kommentteja kisasta ja radasta. Dennis ja kumppanit hyödyntävät varmasti asialliset kritiikit järjestelyistä sekä radasta.
Jos rataan liittyvät kommentit unohdetaan, aika harvassa kisassa järjestelyt saavat näin positiivista palautetta.

Siellä on selkeästi tehty paljon asioita oikein. Aplodeja Dennikselle ja kaikille muille vapaaehtoistyöntekijöille!
Rebe
TT Hold'em mestari
Oikea nimi: Renni Honkanen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rebe »

Semmoinen miinus muuten hyvin sujuneissa järjestelyissä oli että vasta lauantaina paikalle itse saapuneena olisin toivonut jonkunlaista pelaajakokousta. Nyt jouduin lähtemään aika sokkona pelaamaan ekaa rundia.

Muuten järjestelyt kyllä toimivat.
Vastaa Viestiin